Trening neurofeedback polega na równoległym zapisie EEG, który zostaje przetworzony przez specjalny program komputerowy, jego zobrazowaniu i porównaniu z ustalonymi celami treningowymi. Wyniki porównania pojawiają się na ekranie komputera jak również na ekranie drugiego odbiornika np. telewizora który cały czas obserwuje osoba trenująca w postaci zmian w grze. Dzięki temu osoba otrzymuje informację zwrotną o procesach zachodzących w jej mózgu.

Nauka zachodzi dzięki procesom warunkowania instrumentalnego, klasycznego oraz prawie efektu. Prawo efektu opisuje proces kojarzenia nagrody z zaistniałą sytuacją oraz naszym zachowaniem, co skutkuje powtórzeniem zachowania w sytuacji zaistnienia ponownie tejże sytuacji w przyszłości. Warunkowanie instrumentalne zachodzi gdy klient nagradzany jest za uzyskanie odpowiedniego stanu psychicznego, zgodnego z wyznaczonymi progami poszczególnych fal mózgowych (punkty naliczane gdy parametry wzmacniane bądż hamowane osiągną odpowiednią wartość). Warunkowanie klasyczne zachodzi kiedy podczas treningu neurofeedback pożądany stan skupienia uwagi kojarzony jest z zadaniem intelektualnym.

Z neurologicznego punktu widzenia proces nauki oparty jest o plastyczność mózgu i jego dożywotnią zdolność wytwarzania nowych połączeń synaptycznych- szlaków przekaźnikowych dzięki którym informacje są przekazywane między neuronami w postaci impulsów elektrycznych. Zwiększenie ilości połączeń międzyneuronalnych poprawia sprawność i efektywność pracy mózgu oraz zwiększa jego szybkość przekazywania impulsów. Jednakże jest to długoterminowy proces wymagający szeregu powtórzeń w celu utrwalenia danego wzorca. Efekt plastyczności mózgu szczególnie widoczny jest w czasie gdy nie został zakończony proces mienilizacji aksonu tj. do około 20 r.ż. a szczególnie w wieku do około 7 lat czyli u naszych najmłodszych podopiecznych. W tym okresie nawet duże uszkodzeni może zostać skompensowane przez inne obszary mózgu. Zarówno środki korowe jak i podkorowe mają wtedy możliwość zmian specyfikacji. Jednakże jak już wspomniałam proces plastyczności mózgu opiera się także na zdolności tworzenia nowych połączeń synaptycznych a taką zdolność ma każdy z nas bez ograniczeń wiekowych, dlatego też jedyną barierą jest zdolność świadomej pracy umysłowej oraz rozumienie znaczenia całego procesu treningowego jak również najprostszych mechanizmów w nich zachodzących.

Ilość i długość poszczególnych sesji treningowych uzależniona jest od konkretnego przypadku klinicznego.